Chełmeckie Teatralia 2023/2023

Dyrekcja Szkoły Podstawowej w Biczycach Dolnych informuje, że w roku bieżącym
VI Przegląd Twórczości
Dziecięcej i Młodzieżowej
„Chełmieckie Teatralia” 2023
będzie pod hasłem „W ŚWIECIE LEKTUR SZKOLNYCH” termin 29.05.2023
regulamin
załącznik 1
załącznik 2
załącznik 3
Wspieranie uzdolnień

Szkolny system wspierania udziału uczniów w konkursach
Zakładamy, że każdy uczeń Zespołu Szkół posiada uzdolnienia wystarczające do osiągnięcia sukcesu olimpijskiego w wybranej przez siebie dziedzinie i że podjęcie przez niego dodatkowego intelektualnego wysiłku wynika bardziej z rozbudzenia się w nim naukowej pasji niż z ujawnionych wcześniej wybitnych uzdolnień.
Uważamy udział w szkolnych konkursach za najlepszy sposób odkrywania i rozwijania przez uczniów swoich zainteresowań i uzdolnień. Sądzimy także, że zasadnicze znaczenie ma udział ucznia w konkursie, a nie wynik, jaki osiągnął.
Podstawowe działania
Rozluźnienie systemu klasowo-lekcyjnego w celu indywidualizacji procesu nauczania.
Powołanie szkolnego koordynatora konkursów.
Współpraca z innymi szkołami
Organizacja uczniom przygotowującym się do udziału w konkursach warunków do aktywnego działania

Konkursy w bieżącym roku szkolnym
Konkursy:
- ortograficzny – „Szkolny Mistrz Ortografii” (wychowawcy I-III)
- literacki – „Mistrz płynnego czytania” (wychowawcy I-III)
- plastyczne - „Dzień Pluszowego Misia” ”Bezpieczna droga do szkoły”(p. Majewska)
- czytelnicze - „Dzień Pluszowego Misia” ( p. Majewska)
- literacki - „ Jesienny pada deszcz” (p. Majewski)
- wiedzy – „Wiem wszystko o zdrowym odżywianiu” (wychowawcy I-III)
- umiejętności – „Mistrz klawiatury” (p. Ogórek kl. IV-VI i I-III g)
Każdy człowiek jest do czegoś uzdolniony, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym zadaniem szkoły, czyli nauczycieli i wychowawców. Wiadomo, że tyle jest rodzajów zdolności, ile jest rodzajów działalności ludzkiej i każdemu rodzajowi działalności odpowiada rodzaj zdolności. Często jednak nawet wysokie uzdolnienia nie wystarczają do osiągnięcia sukcesu na miarę własnego talentu, jeżeli nie jest on wsparty rzetelną pracą i pomocą ze strony nauczyciela. Toteż wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad własnym rozwojem stanowi szczególnie ważną część składową działań pedagogicznych dynamizujących rozwój ich zainteresowań i uzdolnień.
Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań.
W ogólnych założeniach praca z uczniami ma na celu rozwijanie ich zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:
- stwarzanie możliwości rozwoju ich zainteresowań;
- pobudzanie aktywności umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji;
- motywowanie uczniów do wykorzystania swoich zainteresowań i uzdolnień w dalszej pracy;
- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- kształcenie pomysłowości, krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności, a także przygotowanie uczniów do konkursów;
- udział uczniów w różnorodnych konkursach wewnątrzszkolnych i wyższego szczebla.
W/w cele umożliwiają dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwijają wyobraźnię dziecka i jego kreatywność. Wpływają na rozwój jego osobowości, umożliwiają wypowiedź w różnych rodzajach ekspresji.
Bardzo ważna jest opieka pedagogiczna i psychologiczna nad każdym uczniem biorącym udział w konkursie. Należy respektować jego potrzeby, które wynikają ze szczególnych możliwości intelektualnych i emocjonalnych. Potencjał twórczy uczniów stanowi bogactwo narodu, może być motorem rozwoju całej społeczności.
.jpg)
Nie ulega wątpliwości, że warto i można kształtować zainteresowania. Trudniej określić, jak to robić, które czynniki oraz metody i formy oddziaływania są najbardziej skuteczne. Złożoność problemu wynika stąd, że na każdą jednostkę oddziałują w różnym stopniu odmienne czynniki. Zmieniają się one w zależności od wieku dziecka, jego aktywności, oddziaływania środowiska, rodziny, instytucji wychowawczych, organizacji dziecięcych i młodzieżowych oraz innych.
Te czynniki można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą: warunki domowe ucznia, w tym sytuacja mieszkaniowa, sytuacja ekonomiczna, atmosfera życia rodzinnego, tradycje rodzinne, postawy krewnych oraz ich stosunek do zainteresowań, szczególnie zaś do tych, które wykazuje jednostka.
Czynniki drugiej grupy obejmują środowisko podwórkowe dzieci i młodzieży, organizacje dziecięce i młodzieżowe, działalność instytucji kulturalno - oświatowych i wychowawczych, w tym domów kultury, kół zainteresowań, przedszkoli, szkół itp.
Czynniki z obu grup w większości wypadków nie oddziałują w jednakowym stopniu. Zawsze jedne z nich wywierają większy od innych wpływ na kształtowanie zainteresowań dziecka.
Rola szkoły w kształtowaniu zainteresowań uczniów jest niewątpliwa. Na niej to spoczywa odpowiedzialność za wykrywanie i rozwijanie zainteresowań. Jeśli praca dydaktyczna prowadzona jest przez szkołę w sposób ciekawy i urozmaicony, uczniowie interesują się wieloma problemami. Nauczanie szkolne zwiększa zasób wiedzy i wzbogaca ją różnorodnymi treściami, a tym samym tworzy szansę ujawnienia się nowych zainteresowań. Treści zawarte w programie nauczania, zarówno ogólne, jak i szczegółowe, winny znajdować odbicie w zainteresowaniach uczniów.
Ważnym czynnikiem wpływającym na zainteresowania są metody pracy stosowane przez nauczyciela. Jeżeli nauczyciel bacznie obserwuje swoich uczniów, umie dostrzegać u nich zainteresowania pewnymi sprawami. Ma on cenną wskazówkę do pracy w kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań swych wychowanków.
Zainteresowania budzą się łatwiej, jeżeli doświadczenia dziecka poparte są określonymi zdolnościami. Rozwojowi zainteresowań plastycznych sprzyjają zdolności manualne dziecka, wrażliwość na barwy, dobre różnicowanie kształtów. Absolutny lub dobry słuch - rozwojowi zainteresowań muzyką. Sportem szybciej zainteresuje się dziecko o rozwiniętych sprawnościach motorycznych, niż takie, u którego cechy te nie zostały rozwinięte. Czytelnictwem zajmie się przede wszystkim dziecko, które nie ma problemów z samym czytaniem. W związku z tym należy pamiętać, że okres dzieciństwa musi być wykorzystany maksymalnie dla kształtowania zainteresowań.
Aby zmotywować uczniów do wzięcia udziału we wszelkiego rodzaju konkursach, trzeba umiejętnie wpłynąć na ich chęci, rozbudzić zainteresowania i pozytywne nastawienie do uczestnictwa w konkursach. Takie podejście pedagoga pozwala uczniom w pełni zaangażować się w realizację projektu konkursów.
.jpg)